marktonderzoek | marktverkenning | marktconsultatie 

Wat is circulair inkopen?

Circulair inkopen kun je eenvoudig omschrijven als “het toepassen van andere eisen en andere criteria die leiden tot een ander – meer circulair – resultaat”.

Dus dat is gelijk een soort toets voor je inkooptraject: als je denkt dat de uitkomst niet anders zal zijn dan bij ‘gewoon’ duurzaam inkopen, noem het dan geen circulair inkopen of pas je eisen en criteria zodanig aan dat het resultaat wel anders -meer circulair- zal zijn.

Basiskennis

Je hebt wat basiskennis nodig over circulariteit. Bijvoorbeeld over al die termen die bij circulariteit gebruikt worden. Zoek of maak een begrippenlijst zodat iedereen die bij de inkoop betrokken raakt dezelfde taal spreekt.

Je kunt ook onze begrippenlijst gebruiken.

Principekeuzes

Je hebt verder wat principekeuzes nodig over wat jij/jouw organisatie onder circulair verstaat. Hierin kun je geen ‘goede’ of ‘foute’ keuzes maken, maar er zijn wel heel grote verschillen. De een noemt het circulair als je een kozijn van het ene gebouw toepast in een ander gebouw. Een ander noemt het circulair als je van oude spijkerbroeken een isolatieproduct maakt. Weer een ander noemt het pas circulair als je de grondstoffen in een product kunt behouden om tenminste dat product nogmaals te kunnen maken.

Je kunt ook onze definitie van circulariteit gebruiken.

Beloven of verifiëren

Als de markt een circulaire belofte doet in een offerte dan weet je nog niet of dat ook de waarheid of werkelijkheid is.

Je kunt ervoor kiezen om af te gaan op alleen die beloftes. Je kunt er ook voor kiezen om de beloftes voor of na gunning te verifiëren.

Ook hier is geen ‘goed’ of ‘fout’ maar het zal duidelijk zijn dat hoe meer en hoe eerder je verifieert hoe kleiner de kans is dat er een belofte gedaan wordt die niet nagekomen kan worden. Daarmee wordt ook het risico kleiner dat de ‘verkeerde’ partij wint.

Meetlat

Die principekeuze over de definitie van ‘circulair’ en gunnen met of zonder verificatie is belangrijk voor het inkoopproces omdat dat de ‘meetlat’ wordt om de offertes onderling te vergelijken. Bij circulair inkopen gaat dus tenminste één van de gunningscriteria over wie het meest circulair is volgens jouw gekozen ‘meetlat’.

 

Eisen en criteria

Als je weet dat de markt iets op circulair gebied al kan zou je kunnen opnemen in een circulair Programma van Eisen (PvE).

Als je weet dat een deel van de markt iets op circulair gebied kan en je wilt dat de markt zich daarop kan onderscheiden kun je dat opnemen als een circulair gunningscriterium.

 

Beoordeling en scoren

Je ‘meetlat’ en je circulaire criteria vormen samen de basis hoe je gaat beoordelen en scoren.

Maakt dit vooraf inzichtelijk voor de inkoop en de markt.